חיפוש
Generic filters
Exact matches only

רוטרי מובילים שיחדש

רוטרי מובילים שיחדש

“יידע כל אחד ונדע כולנו שלעולם לא נבין את האחר, עד שלא נראה את הדברים,
             מנקודת הראות שלו”.  (נ”ל זאב יפה)

 

“רוטרי מובילים שיחדש”

שיח חדש כשפה בינלאומית למניעת סכסוכים
“תוכנית רוטרי תלמידים משנים שיח “
יזמי התוכנית: נ”ל זאב יפה ונ”ל קובי בר-אל

מיזם רוטרי תלמידים מובילים שיח חדש, הוא המשך התוכנים של רוטרי תלמידים מגשרים.
עם השנים נוכחנו ששינוי השיח במרחב הציבורי בבית הספר, הוא ליבו של השינוי הרצוי שיביא בסופו של דבר לסובלנות, להכרה באחר ולפתרון סכסוכים שלא בדרך אלימה (מילולית או פיזית).
תכנית “רוטרי תלמידים משנים שיח”, נלמדת מזה מספר שנים. בבתי הספר היסודיים, בכיתות ד’ ו-ה.

 ארגון הרוטרי החל במיזם זה, בבתי הספר השונים בחיפה: יהודים, ערבים, דתיים וממלכתיים, תוך שיתוף פעולה עם הנהלות בתי הספר, בהנחיית מורים מקצועיים בתחום הגישור ושינוי השיח.
חשוב לציין כי, השיח החדש, היא שפה ולא טכניקה, ועל כן נדרש זמן להטמיע אותה כמו כל תהליך נכון בחינוך. השיח החדש, הוא שפה אוניברסלית, שמתאימה לכל השפות, תרבויות, דתות, מנהגים
ומסורות שונות. מדובר בשפה בינ”ל שנדרש וראוי ללמדה כחלק מתוכנית הלימודים בכל מסגרת חינוכית כדי ליצור שפה אחידה שתמנע בעתיד סכסוכים אלימים ומדממים הגובים קורבנות אדם
וסבל מיותרים. שפה מונעת אלימות, על כל רבדיה. וכל זה על ידי מורים שהוכשרו לנושא.
שינוי השיח הוא גרעין שניטע, צומח, מתפתח ומשריש לעומק. השפה החדשה היא גשר, המאפשר שתוף פעולה בין זרמים ותרבויות שונות.

בעיר מעורבת כמו חיפה, מתקיים שיתוף פעולה של בתי הספר הערביים והיהודיים, מכאן שניתן גם לבסס דו קיום שאינו תלוי מקום ואינו תלוי תרבות, ולכן שפת הגישור תאחד בכל חברה וקהילה שבה תוטמע.

מטרות שינוי השיח                                                    

  1. יצירת תרבות של שיח ללא אלימות. תרבות של שיח מקרב ומקשר ולא שיח של נקיטת עמדה.
  2. ראייה פרספקטיבית של קונפליקטים וסכסוכים.
  3. הכרת הכלים לשינוי תקשורת בין אישית.
  4. יצירת קהילה שבונה שפה חדשה.
  5. יצירת תקשורת בין אישית מקרבת ואוהדת. הכרת מודל אפר”ת (אירוע- פירוש- רגש-תגובה).
  6. יצירת קהילה ללא אלימות, חרם ושיימינג- ראו הרחבה על כך תחת “מחקר ופיתוח”- בהמשך.

 הטמעת שינוי השיח

1 .ביה”ס יטמיע את התוכנית במערכת השעות הבית ספרי, בימים ובשעות קבועים בעזרת מורים שיוכשרו לכך.

יישום התוכנית הלכה למעשה

1 .מיזם הכשרת המורים יערך עם “המכון לדיאלוג אחר”. המכון מוכר על ידי משרד החינוך, באמצעות פסג”ה, שקיבלה הכרה בתוכנית הלימודים שלה להכשרת מורים לנושא שינוי השיח.
2 .משך התוכנית 60 שעות. לאחר השלב הראשון – 30 שעות המורים מוכשרים להעביר את התוכנית כל אחד, בבית ספרו, בהתאם לתוכנית הלימודים הנהוגה אצלם.
3 .קבוצת המורים – עד 25 מורים במקסימום, תורכב מנציגות בתי הספר השונים שייקחו חלק בתוכנית.
4 .בסיום השלב השני, לאחר הכשרה של 60 שעות יקבלו המורים תעודה של מגשר מוסמך.
5 .ההכרה, פירושה שהשתלמות המורים, מוכרת לצורכי גמול השתלמות, המהווים נדבך חיוני ובסיסי להשתלבות המורים בתוכנית זו. 

 הנשיאים לשעבר זאב יפה  (טל: נייד: 053-130011 וקובי בר- אל  נייד: 054-3997110) ילוו את המועדונים שיסכימו להצטרף למיזם זה.

תפקידי מועדון הרוטרי בישום המיזם

1 .המועדון ידאג בעזרת הראשות המקומית, לפרסם ולהנכיח את המיזם במרחב העירוני ובמרחב הבית ספרי, את קיום מיזם רוטרי משנים שיח.

ההנכחה תתבצע על ידי שילוט חוצות, במרחב הציבורי ושילוט בית הספר (מגרש משחקים, פרוזדורים, כיתות).
2 .לקבל את ברכת הרשות המקומית.
3 .ליזום קשר עם מנהל החינוך המקומי.
4 .לאתר מספר בתי ספר שישתפו פעולה בהכשרת סיגלי ההוראה שלהם.

תקצוב המיזם

תקצוב המיזם יסתמך על המקורות הבאים:
1 . תקציב הראשות המקומית.

2 . תקציב פסג”ה.

3 . תקציב המועדון.
4 . תקצוב האזור – על פי קריטריונים שיקבעו על ידי הוועדה לקביעת קריטריונים שליד נגד רוטרי ישראל.

תוצאות אופטימליות לתהליך

1 .האם שינוי השיח הוטמע והופנם בבית הספר.                           
2 .האם חל שינוי בשיח בין התלמידים לבין עצמם, בינם לבין המורים, בקרב המורים ובמשפחה הגרעינית שלהם.
3 .האם פחת מדד האלימות בבית הספר.
4 .התוצאה האופטימלית הרצויה היא שינוי השיח, תרבות הדיבור, היכולת לקבל את האחר, את דעתו השונה תוך גילוי סובלנות.

 

 

 

 

חוברת המיזם להורדהגישור- תוכנית לרוטרי תשפ עם סמל רוטרי 

סרטוני תדמית למיזם- לחץ על התמונה

 

 

דילוג לתוכן