חיפוש
Generic filters
Exact matches only

חינוך שובר את מעגל העבדות המודרנית

בית ספר לחופש

בעל העבדים יוצר תוכנית כזו, שהריבית היא יותר

ממה שהמשפחה מרוויחה אי פעם, כך שאף כסף

לא באמת מחליף ידיים, והמשפחה נכנסת יותר ויותר

לחובות. החוזה הזה אף פעם לא משתלם.

קרול הארט מצקר
קבוצת פעולה מיוחדת של רוטרי נגד עבדות

מאת: ניקי קאליו

 

בעוד שאנשים רבים, היו רוצים לחשוב שעבדות היא טרגדיה של העבר, האמת היא, שהיא קיימת גם כיום, עם עד 46 מיליון אנשים משועבדים, ברחבי העולם.

לקבוצת הפעולה המיוחדת של רוטרי נגד עבדות (RAGAS) ) יש אסטרטגיה למאבק בבעיה הנוראה הזו, ועובדת ברמה המקומית.

“זו הגישה הרוטריונית- אתה נותן להם בעיה ובמקום להרים את הידיים בחשש, הם מתחילים להסיט אותה חתיכה אחר חלק”, אומרת קרול הארט מצקר, חברת קבוצת הפעולה. “אולי העבדות לא תיפתר בחיי, אבל עוד שנתיים תהיה לנו כפר שלם בחינם.”

התלמידים לומדים להשתמש במחשב, המשמש גם לתיעוד הפרויקט.

בכפר בצפון מזרח הודו, קבוצת הפעולה המיוחדת של רוטרי, מתמודדת עם בעיית השעבוד בחובות. קבוצת הפעולה, בעזרת 13 מועדוני רוטרי, מענק אזורי, באמצעות מועדון הרוטרי של בינגהמטון, ניו יורק, ארה”ב, ומקורות אחרים, מספקת 36,000 $ עבור עבודת Schools4Freedom, , בתי ספר לחופש, פרויקט של הארגון, פועל עם ארגון השותפים המקומי מנב סנסאדהאן אוואם מהילה ויקאס סנסטאן  (MSEMVS) למאבק בשעבוד חובות.

פרויקט RAGAS תומך במאמצים באחד הכפרים, במשך שלוש שנים. שמו של הכפר, שנמצא במדינת אוטאר פראדש, נשמר בסוד, כדי להגן על תושבי הכפר ועובדי הסיוע.

התלמידים לומדים להשתמש במחשב, המשמש גם לתיעוד הפרויקט.

עוני, קרוא וכתוב, אינספור ואסונות טבע, שהורסים יבולים או בתים, יכולים להשאיר את תושבי הכפר חשופים לשעבוד חובות בכפרים כפריים.

“כאשר לאנשים אין מספיק לאכול, ובקושי יש להם את היכולת לשמור על קורת גג ועל משפחתם בחיים ממש, הם פונים לרוב לכל אמצעי ההישרדות”, אומרת מצקר.

משפחות עשויות לחפש הסדר עם בעל עסק, שמבקש מהן לחתום על חוזה, שאינן יכולות לקרוא ולכן אינן יכולות להבין, והן משוואות בטעות בחירותן להישרדות, היא אומרת.

מתוך 400 תושבי הכפר, 132 חיים בעבדות חובות, משועבדים בכבשי לבנים, חוות או בנייה של בעל העבד, היא אומרת. “האחרים נמצאים בסיכון מכיוון שגם הם נמצאים בעוני מוחלט”.

מאות אלפי אנשים באוטר פראדש ובמדינת ביהאר השכנה, עובדים בעבודות כפייה בתעשיות הכוללות חקלאות, עבודת פנים, מין מסחרי, מחצבות אבן או תנורי לבנים, אומר בהנוג’ה שרן לאל, מנהל MSEMVS.

הבעיה מתגברת מחוסר מעש, בנוגע לחוקים נגד עבדות, אפליה במעמדות, אפליה ואלימות כלפי נשים, חוסר הגנה יעילה על ילדים, חוסר הכשרה של פקידים מהשורה הראשונה ושחיתות, אומר לאל.

“עסקים ובעלים, בעיקר במגזר הבלתי פורמלי, אינם עומדים בפני סנקציות אפקטיביות להחזקת אנשים בעבודת כפייה ושימוש בהם”, הוא אומר. “הסטטוס קוו שורד, מכיוון שבתעשיות רבות המודל העסקי, מסתמך על שעבוד חובות כאמצעי לשלוט בעובדים.”

 פרויקט Schools4Freedom מקים בית ספר, הכולל מימון לשני מורים. ילדים מקבלים ציוד לבית הספר ושלוש שנים של ארוחות צהריים חמות. הכפר מקבל מחשב לתיעוד הפרויקט. בכפר מותקנת נורה סולארית בכדי לסייע בהגנה על ילדים מפני עקיצות נחש ולמניעת תקיפה מינית נגד נשים. נשים מאומנות במקצוע.

“מה שכל כך מדהים ב- Schools4Freedom הוא שמסירים את כל הפגיעויות האלה”, אומר מצקר. “אתה מחזק את האנשים ואז אתה מלמד אותם שיש להם זכויות בסיסיות כדי שיוכלו ללכת ולחייב במובן מסוים את החופש הזה בעצמם.”

הכספים משלמים גם על מבנה בית ספר פשוט של עמודי לבנים עם גג פח גלי. זה שומר על החום והגשם הקיצוני, “אבל זה לא בניין כל כך מדהים שמישהו יכול להשתלט עליו”, היא אומרת. “זה לא כל כך יקר שבעל עבדים ישרוף אותו כדי לעצור את התהליך.”

 תלמידים לומדים קרוא וכתוב בבית ספר פתוח באויר

החשוב ביותר, הפרויקט משלם עבור שני עובדים מהשורה הראשונה שהם מקומיים ומתמחים ביותר בחינוך תושבי הכפר. העובדים מלמדים אותם שיש להם זכויות אדם בסיסיות כמו חופש וגישה לשירותי ממשלה – וכל זה נעשה בשקט תחילה, אומרת מצקר.

“אתה צריך לדעת איך לעשות את זה, מתי לעשות את זה, את הדרך הבטוחה לעשות את זה כך שעובדי החזית עצמם ותושבי הכפר לא ייקחו את גבול הכעס של בעל עבדים”, היא אומרת. “איננו יכולים, כרוטריונים, לבצע את העבודה הזו.”

מבנה בית הספר, הוא בדרך כלל הסימן הראשון לבעלי העבדים, שמשהו עלול לקרות, והם עלולים ללעוג לילדים על כך שהם מקבלים השכלה, בניסיון לשכנע אותם שזה חסר טעם.

“בעל העבדים חושב לאן זה הולך בעוד שנתיים -שלוש? הכתובת על הקיר“, אומרת מצקר.

לפעמים בעלי עבדים, שלא רוצים לאבד את העבודה, ייצרו הסדרי תעסוקה עם תושבי הכפר. פעמים אחרות, בעלי עבדים הופכים לאלימים והמצב דורש הליכים משפטיים, היא אומרת.

התהליך של שלוש שנים מבטיח זמן לכל הכפר לראות שהוא נמצא בעמדת כוח.

בנוסף, כפרים משוחררים מחוברים לרשת של כפרים משוחררים אחרים, כדי להמשיך ולתמוך זה בזה, אומרת פגי קלהאן, מייסדת שותפה ב- Voices4Freedom.

הבעיה של שיעבוד חובות היא חתרנית מכיוון שהיא יכולה ללכוד דורות מרובים. אבל עם מאמצי הפרויקט, “לא רק שאנשים אלה יהיו חופשיים ומשכילים ויוכלו לבנות חיים של כבוד, אלא שילדיהם ונכדיהם וניניהם ייוולדו בחופש”, אומרת קלהאן.

מצקר, חברה במועדון האי קלאב של רוטרי של אזור D5240 בעולם אחד, השתתפה במאמצים נגד עבדות, לאחר טיול יום חיסונים לאומי להודו בשנת 2004, במהלכו ביקרה במרכז לילדים ששוחררו מעבדות. היא המשיכה לכתוב את הספר מתמודדים עם המפלצת: כיצד אדם אחד יכול להילחם בעבדות ילדים ועכשיו היא עובדת כיועצת לתוכנית החדשה של צבא ההצלה להפסקת סחר. היא קיבלה את פרס “שירות מעל לפרט” של רוטרי בשנים 2009-10.

“יום אחד יהיה הבדל עצום כי הבנו שבאמת יש משהו שאתה יכול לעשות”, היא אומרת. “ועשינו את זה.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן