חיפוש
Generic filters
Exact matches only

הכשרת מורים

 

“ההבנה כי הכנסת ילדים לבתי ספר אינה מספיקה כדי לפתור את האנאלפבית,

גרמה לרוטרי לעבור לחונכות ואימון מורים”

מאת ארנולד ר ‘גרהל

בביקורה השני של קרולין ג’ונסון, באזור הרי  המרכז של גואטמלה, היא פגשה מורה מכיתה א, שהודיעה הודאה מזעזעת. לפני שהשתתפה בפרויקט אוריינות בגוואטמלה, המורה הייתה משוכנעת שתלמידיה אינם יכולים ללמוד לקרוא.

“היא אמרה ‘היינו מוכנים לעבור את התוכנית כי זה היה יום מחוץ לשיעור ונתת לנו ספרים וסיפקת לנו ארוחת צהריים נחמדה, אבל ידענו שאתה משוגע'”, אומרת ג’ונסון, רוטרי סייע בעיצוב תכנית הלימודים לפרויקט וכיום משמש כיועץ טכני של פרויקט האוריינות בגוואטמלה.

סטודנטים בנפאל, מפתחים כישורי חשיבה ביקורתית,

על ידי השתתפות בפעילויות מהנות ויצירתיות בהובלת מוריהם.

התמונה באדיבות הכשרת מורים בנפאל

 

 

 

אותה מורה ויותר ממאה מעמיתיה, קיבלו כל אחד כמה מפגשי הכשרה בכיתה, במשך שמונה חודשים. הם למדו כיצד להחליף תרגילי שינון חוזר וחזרה על מילים, על לוח, בתרגילים המעסיקים את תלמידיהם בחשיבה ביקורתית.

“היא המשיכה וסיפרה לי בהתרגשות כיצד 45 מתוך 50 תלמידיה, עברו לכיתה ב ‘כי למדו לקרוא”, אומר ג’ונסון.

התוכנית גרמה למאמינים מ -90 אחוזים מהמורים שאיתם עבדנו. הם מתרגשים להיות שוב מורים, והם נכנסים לכיתותיהם מתוך אמונה שהם יכולים לעשות את ההבדל “.

לאחר עשרות שנים של השקעה בפרויקטים של אוריינות, מומחים הבינו, שפשוט הכנסת ילדים לכיתה – אם על ידי הסרת חסמי נוכחות או מתן אספקה ​​- לא מספיקה.

לפני שהתלמידים יכולים להצליח, איכות השיעורים בכיתה צריכה להשתפר.

תוצאות למידה על פני הרשמה

פרויקטים של רוטרי, כמו פרויקט אוריינות וביעור הבערות בגואטמלה וחידושים להכשרת מורים בנפאל (NTTI) כפי שקיימים בנפאל, מובילים את המאמץ לקדם את יכולת הקריאה של הילדות, על ידי העצמת מורים והכשרתם ללמד טוב יותר.

רוטרי בינלאומי, האו”ם, USAID וארגונים אחרים, מעבירים את המיקוד שלהם לסייע למורים, לתכנן שיעורים, שמבטיחים שהתלמידים אכן ילמדו. המאמץ כולו, הוא חלק ממטרה גדולה יותר, לצמצום עוני קיצוני, כי ידיעת הקריאה והכתיבה, מגבירה את פוטנציאל ההכנסה של האדם ויכולתו לבנות חיים טובים יותר.

קוונטין וודון, כלכלנית מובילה בבנק העולמי, למד פרויקטים של חינוך, הן מבחינה מקצועית והן כחבר במועדון הרוטרי של קפיטול היל (וושינגטון הבירה), ארה”ב.

וודון מסכימה, שמורים הם קריטיים לכל ניסיון לשפר את הלמידה .

“הדרך הטובה ביותר לאפשר לילדים ללמוד היא לחשוב באופן רחב על מדיניות המורים”, אומרת וודון. הכשרה היא אחת משמונה יעדים מרכזיים שהציב הבנק העולמי, יחד עם הגדרת ציפיות ברורות למורים, משיכת המועמדים הטובים ביותר, התאמת כישורי מורים לצרכי התלמידים, בעלי מנהלים חזקים להוביל מורים, מעקב, מתן תמיכה שוטפת והנעת מורים  לְבַצֵעַ.

המועדון של וודון עובד עם מועדון הרוטרי של קטמנדו, נפאל, כדי לתמוך ב- NTTI ובארגון הלא ממשלתי PHASE בהפיכת כיתות הלימוד, בהן התלמידים לומדים  באופן שקט ופסיבי והפיכתם למרכזי למידה פעילה.

“שיפור שיטות ההוראה הוא משימה לא פשוטה, אבל תוכניות כאלה חודרות דרכים”, אומרת וודון.

לדוגמה, לפני שהשתתפה בתוכנית NTTI, מורה אחת הסתמכה במידה רבה על שינון, כשהתלמידים שלה העתיקו מילים מהלוח. לאחר האימון, המורה הפכה את השיעור שלה על אובייקטים חיות ודוממות לאינטראקטיביות יותר, אומרת אשלי הגר, מנהלת NTTI.

המורה ביקשה מהילדים להצביע על אובייקטים ולתאר כיצד הם שונים. לאחר מכן, היא רשמה את ההבדלים בלוח וזיווגה סטודנטים לדון בהם.

כתרגיל אחרון, הכיתה יצאה החוצה, כדי למצוא דוגמאות בטבע.

תלמיד אחד ניגש אל המורה עם נמלה חיה בידו ושאל: “זהו אובייקט חי, כן?” המורה הסכימה.

לאחר מכן, הילד מעך את הנמלה ושאל, “האם זה עדיין אובייקט חי עכשיו?” מופתעת ביותר מהמעשה, שאלה המורה את שאר התלמידים מה דעתם, ובעקבותיה התקיימה שיחה ערה.

מורים אחרים מסכימים, שההכשרה לימדה אותם את הערך של הוראה אינטראקטיבית.

“זה שינה את דרך הלימוד שלי ונתן לי רעיונות מבריקים להשתמש בשיטות ההוראה הטובות ביותר שלמדתי”, אומרת גומה חאדה, המלמדת כיתה ד’, בבית הספר התיכון Shrijana Thumpakhar.

 

 122 מִילִיוֹן ילדים בעולם, אינם יודעים קרוא וכתוב.

75% של אנשים שעוזרים בסיוע ציבורי בארה”ב, לא יודעים לקרוא.

מורים מקבלים תעודת השלמה לאחר סיום התוכנית לחידוש מורים בנפאל. התוכנית הופכת את כיתות הלימוד למרכזי למידה פעילה, אומרת הבמאית אשלי הגר, בשורה הראשונה מימין.

התמונה באדיבות הכשרת מורים בנפאל

פרויקט מודל

פרויקט נוסף שמצליח, הוא פרויקט האוריינות, ביעור הבערות, של ג’ונסון בגואטמלה.

התוכנית החלה לפני 20 שנה, והקימה מעבדות מחשבים וסיפקה ספרי לימוד, לתלמידי חטיבת הביניים, ברמה המערבית והמרכזית. זה התפתח למרכז חונכות למורים.

ג’ונסון, חברה במועדון הרוטרי של “ירמות ‘, מיין, ארה”ב, ביקרה באזור בשנת 2006, וחיפשה פרויקט אוריינות למחוז שלה.

בסופו של דבר, היא עזבה את עבודתה כמנהלת בית ספר יסודי, לאחר שראתה את הפוטנציאל, לטפל בבעיה עמוקה יותר – כישורי הקריאה הירודים של התלמידים.

“המורה בבית הספר היסודי שבי, הבינה שאתה לא מתחיל לקרוא בכיתה ז ‘. אתה צריך להתחיל בכיתה א ‘” אומרת ג’ונסון.

הכשרת מורים היא מרכיב מרכזי, בחידושים בהכשרת מורים בנפאל, המשפרים את חווית הכיתה, הן עבור התלמידים והן עבור המורים.

במהלך השנה הקרובה היא חזרה לגואטמלה מספר פעמים, ונפגשה עם עמותות, מורים, חברי קהילה ומנהלי בתי ספר.

היא פיתחה תכנית לימודים, המבוססת על שיטת מפגש השפה המרוכזת, בה נעשה שימוש נרחב באזורים אחרים בעולם.

נוצרה שותפות עם מוסד לחינוך ללא מטרות רווח (CoEd), ) בעל נוכחות חזקה בגואטמלה.

חמישה מאמנים שנשכרו על ידי CoEd,  בעזרתם של חברי רוטרי מקומיים, מובילים שלושה סמינרים של יומיים, בדרך כלל בינואר, אפריל ויולי, עבור כ -150 מורים, בבית ספר יסודי. בין אותם מפגשים, כל מורה מקבל הדרכה בשיעור.

                                                                                                                   

 הכשרת מורים היא מרכיב מרכזי בחידושים בהכשרת מורים בנפאל,

המשפרים את חווית הכיתה הן עבור התלמידים והן עבור המורים.

פרויקט האוריינות בגוואטמלה, עדיין מספק ספרי לימוד ומצייד שני מרכזי מחשבים, בהם התלמידים מקבלים ניסיון מעשי, באמצעות תוכנות עסקיות סטנדרטיות, כמו Windows, Word ו- ,Excel במשך שעה בשבוע.

דמי חבר שנאספים על ידי מנהלי בתי ספר ומנוהלים על ידי CoEd משמשים להחלפת הספרים והציוד כשהם מתבלים.

מדי שנה, מענק עולמי חדש, מקרן הרוטרי, מרחיב את המאמץ לעוד כ- 40 בתי ספר יסודיים ותריסר חטיבות ביניים, שנבחרו לאחר פגישות עם מנהיגי קהילה, הורים, מורים ומנהלים.

יותר מ -480 מועדוני רוטרי בגואטמלה, ארצות הברית, קנדה, איי קיימן, אנגליה ויפן סיפקו תמיכה כספית. 

לאחר סיום ההכשרה, מרבית המורים ממשיכים להשתמש, במה שהם למדו, כדי לשפר את החינוך בקהילותיהם.

מדי שנה כ- 50 מתנדבי רוטרי, לוקחים חלק, על ידי אספקת חומרים וביקור בכיתות.                                                                                                            

“זה תמיד קורה? לא. אך לא פעם המורים ממשיכים להשתמש בגישה ללמידה, אם לא במודל הספציפי “, אומר ג’ונסון.

לצפייה לחץ על הסרטון

 

הצורך לנקוט בפעולה

 USAID סוכנות ממשלתית של ארצות הברית, שעוזרת למדינות אחרות, תמכה מזה זמן רב בלימוד קריאה בכיתות הנמוכות.

תכניותיה מדגישות ותומכות בפיתוח מקצועי הולם ותמיכה מתמשכת בלימוד המורים.

“כל הפרויקטים של הקריאה שלנו, לכיתות הנמוכות, כוללים הכשרת מורים מפורשת, עם הכשרה ראשונית ואחריה הדרכות רענון במהלך השנה”, אומרת אוולין רודריגז-פרז, מנהלת משרד החינוך של  USAID .

בקניה, למשל, USAID שיתפה פעולה עם הממשלה, ביוזמה לאומית, הכוללת מדריכי הוראה, הדרכת מורים ותוכניות פיתוח מקצועי, לטווח קצר. היוזמה מגיעה ל -1.1 מיליון ילדים בשנה.

ההשלכות של לא לעשות כלום, הן גדולות. הוועדה הבינלאומית למימון הזדמנויות לחינוך גלובאלי, הוקמה כדי לאחד מנהיגים עולמיים, קובעי מדיניות וחוקרים לשדולה להשקעה מוגברת בחינוך.

הוועדה צופה, שאם דבר לא ישתנה, 264 מיליון ילדים, ממדינות בעלות הכנסה נמוכה, לא יצליחו ללמוד מיומנויות בסיסיות, ברמה יסודית עד שנת 2030.

רק שלושה מתוך עשר ישיגו רמות קריאה מינימליות.

מומחים מסכימים שככל שיש לתלמידים יותר הזדמנויות להיות מעורבים בתהליך הלמידה, כך, הם יצליחו טוב יותר בבית הספר.

“חינוך, למידה ופיתוח מיומנויות יהיו חשובים יותר ויותר בעתיד”, אומר ג’סטין ואן פליט, מנהל הנציבות והרמטכ”ל לשליח המיוחד של האו”ם לחינוך עולמי.

“עד 2050 אוכלוסיית אפריקה תכפיל את עצמה, ומיליארדי אנשים יעברו לערים מהאזורים הכפריים, כאשר טכנולוגיה ואוטומציה יחליפו עד מחצית ממשרות העבודה כיום”.

כדי להתנגד למגמות אלה, הוציאה הוועדה בספטמבר דו”ח לאו”ם שקרא להגדיל את ההשקעה העולמית בחינוך, מ -1.3 טריליון דולר ל -3 טריליון דולר עד 2030.

בינתיים, סוכנויות הפועלות לשיפור תוצאות הלמידה, משיגות תוצאות טובות מאימון עמיתים וחונכות. פרז אומרת, שרוב תוכניות הקריאה של USAID לכיתות נמוכות, מיישמות “מודל מפל” של הכשרת מורים, שם מורים מיומנים יותר, מקבלים הכשרה, והם בתורם מכשירים מורים אחרים.

זהו מודל שגם NTTI משתמשת בו. המורה חיקה בהאור בהנדרי, נבחר לשמש כמנטור של NTTI, לאחר שעלה לראש מחוזו בתומפאכר.

בהנדרי משוכנע ביתרונות האינטראקציה של עמיתים.

“הדבר הטוב ביותר בתוכנית הוא, שהמורים יודעים שיצפו בהם, כך שהם מרגישים לחץ לעשות עבודה טובה”, אומר בהנדרי. “ברגע שהתלמידים יודעים, שהמורה שלהם מסוגל ללמד אותם בצורה מרתקת, הם מתעצבנים, כשהמורה מנסה לחזור לשיטות הרצאה מסורתיות. כך שגם מורים, שאינם מחויבים, ממשיכים לערוך מערכי שיעור ולהשתמש במתודולוגיה”.

ג’ונסון אומר, כי כניסה לכיתות פעם בחודש, יכולה להיות אתגר ולהעלות את העלויות, “אבל היצירה היא שזה באמת גורם לזה לעבוד”.

“מורה יכול ללכת לאימון ולהחזיר אותו לכיתה. אבל אולי זה לא עובד, כי השארת קטע בחוץ, או שאולי המורה מנסה את זה ומחליטה, שזה לא עובד, אז הם לא יעשו את זה שוב”, היא מוסיפה. “אתה צריך מישהו שם שיאמן וידגם ויתן לך משוב. להגיד ‘אתה מצליח, אבל בואו נסתכל על הפינה הקטנה הזו ונעצב אותה אחרת’. “

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מומחים מסכימים: ככל שיש לתלמידים יותר הזדמנויות להיות

 מעורבים בתהליך הלמידה, כך הם עושים טוב יותר בבית הספר. 

 

 

דילוג לתוכן