חיפוש
Generic filters
Exact matches only

אוריינות וביעור הבערות

                                       פרוייקט האוריינות  

מועדון רוטרי כרמל עוסק בפרויקט האוריינות, אשר חברי המועדון לוקחים חלק בו בבית הספר גבריאלי, בחיפה. בישראל שנת 2021 היעדר אוריינות היא עובדה ומשמעותה  תלמידים/ות  הלומדים  במערכת החינוך אך אינם יודעים קרוא וכתוב.

מועדון רוטרי כרמל, בהובלתו של נ”ל אברי רב הון, זיהה היעדר אוריינות בבית ספר “גבריאלי”, במזרח העיר חיפה, בזכות רצון טוב והבנת צורך אמיתי ומשמעותי, ובזכות אומץ ליבו וכנותו של מנהל בית הספר ד”ר אבי ויינברג.

בתחילת הדרך נקרא הפרוייקט “ביעור הבערות”, אך ככל שקרם עור וגידים התחלף שמו ל”פרויקט האוריינות”, מתוך אמונה, כי השם הראשון מתאים לתקופת שנות ה 60-70 והקונוטציה היא אוריינות בקרב אוכלוסייה בוגרת, בעיקר כפועל יוצא של עליה לארץ. אוריינות במשמעותה הבסיסית, היא יכולת קריאה וכתיבה אך בהעמקה לרבדיה, היא קשורה לתפקודי שפה והיא בבסיס כל תחומי החיים בהם פועלים בחברה הן בחיי היום-יום והן בחיי בית הספר כבית חינוך, מכאן שהאוריינות היא פונקציונאלית וגם אקדמית.

מועדון רוטרי כרמל, החליט לסייע וההבנה הברורה מהחשיבות להפוך את אותם תלמידים בבי”ס “גבריאלי”, שלא צלחו את שלב האוריינות בכיתות הנמוכות, להצליח לעשות זאת בכיתות האמצע של בית הספר היסודי.  בחזון הפרויקט יכולת אוריינית משפרת את יכולת הניווט בעולם עתיר מידע נגיש לכל, מעוררת עניין וחקר, ומעודדת חיפוש ומציאת ידע בספרים ובאנשים. חשוב לציין, כי יכולת אוריינית כוללת בין היתר דיבור, האזנה, קריאה, כתיבה, יצירת קשרים, הבנת מערכת סימנים של השפה, זיהוי רעיונות, ביקורתיות והטלת ספק, הבעת רגשות והבנת העולם הפנימי.

בבדיקה שנערכה ע”י נ”ל עו”ד אברי רב הון, הסתבר, כי 40% מתלמידי כתה ד’ בבית הספר “גבריאלי” בחיפה אינם יודעים קרוא וכתוב, בכל שפה שהיא. ולא די בכך, בדיקה מדוקדקת יותר הבהירה, כי התופעה אינה ייחודית לבית ספר זה ואינה ייחודית לעיר חיפה, אלא קיימת במספר לא מועט של בתי ספר בארץ, הנמצאים בישובים במדד סוציואקונומי נמוך, אך מערכת החינוך במדינת ישראל ומערכות החינוך בישובים אלו-  מכחישות קיומה של תופעה זו ולכן גם אין השקעה במיגורה. חשוב להבהיר כי גם הורי תלמיד בי”ס “גבריאלי”, מצויים במדד סוציואקונומי נמוך, ובנוסף העברית אינה שגורה בפיהם, היות ועלו ארצה מבריה”מ לשעבר ומאתיופיה.  

לפני שלוש שנים נרתמו חברי מועדון רוטרי כרמל, לנסות ולקדם אוריינות בביה”ס. מאז מלווים חברי המועדון ומממנים פרויקט זה. הצלחת הפרויקט הינה מדהימה.  הצליחו  ללמוד קרוא וכתוב 32 תלמידי ותלמידות בכתות ג’ וד’, שלא ידעו קרוא וכתוב וכיום קוראים וכותבים עברית בצורה שוטפת, והפעם עפ”י מבחנים אמינים ואמתיים של מערכת החינוך.

כתוצאה מפעילות זו של מועדון רוטרי כרמל, צומצמה תופעת הבערות, בבית הספר גבריאלי, תופעה אותה מקווים חברי המועדון, למגר קליל במהלך שנה זו.

על מנת שהקניית האוריינות תעשה באופן מקצועי, יצרו חברי המועדון, קשר עם “העמותה לקידום הלמידה בחיפה”,

 

שמתמחה בהוראה מתקנת וזו מימנה חלק ממשכורתה של המורה מקצועית, שהקנתה את הכלים לקריאה וכתיבה, יצרה תשתית למידה איכותית ומקדמת וליוותה באופן מקצועי את הפרויקט.

בנוסף חברי המועדון יצרו קשר עם “האקדמית גורדון”, ובשיתוף פעולה התאפשר לפרחי ההוראה, סטודנטים, להתנסות בשטח ולחזק את התלמידים בקריאה וכתיבה.

ואם לא די בעניין הלימודי, יצרו חברי המועדון קשר עם בי”ס “הריאלי העברי בחיפה”, סניף הדר, שהכשיר תלמידים משכבה ט’  לעבודה עם התלמידים בבי”ס “גבריאלי” הן בהיבט הלימודי והן בהיבט החברתי- ערכי, זאת כחלק מתרומה לקהילה במסגרת מצוינות חברתית, בפרויקט מחויבות אישית.

שילוב  4 מוסדות ותיקים אלו בעיר חיפה: אקדמית  גורדון- בי”ס הריאלי העברי- העמותה לקידום הלמידה בחיפה- ומועדון רוטרי כרמל, מהווים גאווה מקומית והשראה להצלחה מקומית בבי”ס גבריאלי.

שיתוף פעולה פורה וייחודי זה ותרומה של 250,000 ₪, שהושקעו עד היום ע”י חברי מועדון רוטרי כרמל, בין היתר במתן מלגות לימוד לסטודנטים, במורה מקצועית, בשילוב יחס אישי, דמויות צעירות תומכות וחזון הם הבסיס להצלחת פרוייקט האוריינות של המועדון.

 

מועדון רוטרי כרמל ניכס את משנתו של אחד מגדולי המחנכים והוגה חינוך, הנריך גולדשמיט, המוכר בשם העט יאנוש קורצ’אק, “הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים”.

כתב: עו”ד נ”ל אברי רב-הון

דילוג לתוכן